Een op drie Nederlanders krijgt diabetes

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Een op drie Nederlanders krijgt diabetes

Post by JJenA »

Een op drie Nederlanders krijgt diabetes
woensdag 11 november 2015

Een op de drie Nederlanders krijgt ooit ouderdomsdiabetes. De helft van de bevolking komt in de voorfase van de ziekte en een op de elf moet ooit insuline gebruiken.

Dat meldt de NOS op basis van onderzoek van het Erasmus MC.
Preventie
De onderzoekers volgden 14 jaar lang ruim 10.000 45-plussers uit de Rotterdamse wijk Ommoord. Volgens hen laat het onderzoek zien dat het belangrijk is al op jonge leeftijd te beginnen met preventie. Het gaat daarbij onder meer om gezond eten en voldoende bewegen.
Diabetes is de meest voorkomende chronische ziekte
Diabetes is de meest voorkomende chronische ziekte in Nederland. Type 2, ook wel ouderdomssuikerziekte genoemd, openbaart zich meestal pas later in het leven. De ziekte en het voorstadium ervan geven een sterk verhoogd risico op hart- en vaatziekten, blindheid, nierziekten en dementie. Overgewicht, ongezond eten, roken maar ook erfelijke aanleg zijn de bekendste oorzaken van diabetes type 2.

Naarmate de leeftijd stijgt, daalt het risico op het krijgen van suikerziekte. Zo is bij tachtigjarigen die nog geen diabetes hebben, de kans op het krijgen van de ziekte nog maar een op tien.

Volgens de onderzoekers weten mensen vaak niet dat ze een voorstadium van de ziekte, ofwel verhoogde bloedsuikerwaarden, hebben. De kans dat deze groep de ziekte daadwerkelijk krijgt is vrij groot. Bij 45-jarigen ligt die kans op 75 procent.

Het andere type diabetes, type 1, treedt vaak al op jonge leeftijd op. Het lichaam stopt dan met het aanmaken van insuline.

Bron: ANP MediaWatch / NOS
http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ieuwsbrief
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: Een op drie Nederlanders krijgt diabetes

Post by Bobo »

Hoef ik niet bang voor te zijn.

Ik heb nu al een jaar type II.
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Een op drie Nederlanders krijgt diabetes

Post by Repelsteeltje »

Bobo wrote:Hoef ik niet bang voor te zijn.

Ik heb nu al een jaar type II.
Zit je aan de methformine tabletten?

Een thee van brandnetel en paardenbloem heeft mij geholpen om de suikerwaardes te normaliseren.

Zelf ben ik anderhalf jaar geleden gediagnostiseerd met type 2. Eerst gewoon volgens de regels pillen slikken en zat op en gegeven moment op 6 van die krengen. Ik drink nu 2-3 maal daags die thee en ik slik geen pillen meer. Uiteraard haal ik wel trouw mijn pilletjes op. Gaan mooi de voorraadkast in. Je weet maar nooit of er ooit vraag naar is :D

Uiteraard is het geen wondermedicijn en je zal wel een gezondere levensstijl in het algemeen moeten aanmeten. Ik ga er van uit dat je dat al doet, maar neem alles wel een keertje extra onder de loep.
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: Een op drie Nederlanders krijgt diabetes

Post by Bobo »

Ik heb naast de 3x 500mg metformine ook nog andere medicatie. Ik maak steeds minder insuline aan dus ik ga langzaam richting type I.

Het is niet erfelijk maar ik heb de genetische aanleg. Ik heb een hoop aangepast voordat ik het kreeg ivm het voedingspatroon van mijn vrouw (mijn vrouw heeft type I)

Wel merk ik dat rust en regelmaat mij niet lukken, maar dat komt wel als de dames wat ouder zijn.
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Een op drie Nederlanders krijgt diabetes

Post by Repelsteeltje »

Bobo wrote:Wel merk ik dat rust en regelmaat mij niet lukken, maar dat komt wel als de dames wat ouder zijn.
Oftewel, zodra ze 18 worden en ze het huis uit geschopt worden. Lukt het je eerder laat mij even weten hoe je het voor elkaar hebt gekregen :)
JJenA
Posts: 346
Joined: Thu Oct 15, 2015 8:33 pm

Re: Een op drie Nederlanders krijgt diabetes

Post by JJenA »

Repelsteeltje wrote: Zit je aan de methformine tabletten?

Een thee van brandnetel en paardenbloem heeft mij geholpen om de suikerwaardes te normaliseren.

Zelf ben ik anderhalf jaar geleden gediagnostiseerd met type 2. Eerst gewoon volgens de regels pillen slikken en zat op en gegeven moment op 6 van die krengen. Ik drink nu 2-3 maal daags die thee en ik slik geen pillen meer. Uiteraard haal ik wel trouw mijn pilletjes op. Gaan mooi de voorraadkast in. Je weet maar nooit of er ooit vraag naar is :D

Uiteraard is het geen wondermedicijn en je zal wel een gezondere levensstijl in het algemeen moeten aanmeten. Ik ga er van uit dat je dat al doet, maar neem alles wel een keertje extra onder de loep.
Hartelijk dan voor je bedrage,

Goed dat je ons dat onder de aandacht brengt, mensen kunnen er wat aan hebben, zeker de moeite waard het te proberen, je hoeft het niet op de kosten te laten.

Nogmaals mooi dat je het naar voor heb gebracht, daar hebben we wat aan. ;)
Een aanrader voor aanschaf prepper spullen
http://www.greatoakdumpstore.nl/shop/ ;)
Met een hartelijke groet, JJenA :D
Bij deze doe ik afstand van enig recht op mijn inzendingen, ze mogen bij gewerkt worden ten bate van het forum.
Post Reply