éclairs

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
Post Reply
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

éclairs

Post by Lewieke »

Hoe bereid in in tijden van kleine budgetten of crisis met een minimum aan benodigdheden, een lekker dessert?

Eclairs zijn het antwoord op die vraag :

Benodigdheden :

125g bloem
250g water
4 eieren
een snuifje zout
100g bakboter

Je brengt het water aan de kook, voegt een snuifje zout toe en de boter. Je zorgt dat de boter goed gesmolten is en laat het water koken. Daarna voeg je de bloem toe en roert zeer hard. Je zorgt voor een hoge temperatuur van je kookdeeg, daarna haal je de pot van het vuur en voegt 3 à 4 eieren toe. Het deeg mag niet te lopend zijn.

Je spuit het deeg in zijn gewenste vorm, rond of langwerpig.

25min bakken op 225° in een voorverwarmde oven. Voorzichtig laten afkoelen, niet te plots of je gebakjes zakken in.

Nadien garneer je met pudding (0.75l melk en een zakje vanillepudding, 70g suiker), en je werkt af met een topping van chocolade, gesmolten au bain marie. Je kan onderin het gebakje een framboos of kers verstoppen. Of afwerken met poedersuiker.

Als je niet al te grote gebakjes maakt, krijg je er 16 uit 1 bereiding. Totale kostprijs voor alle stuks samen : ongeveer 2.5€ of 20ct per stuk, terwijl je bij de bakker een veelvoud betaalt.

Laten afkoelen en ... Genieten maar.
eclair.JPG
Edit by wodan: bijlage grootte verkleind en inline geplaatst.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: éclairs

Post by Plaag »

Dit receptje ga ik van de week is proberen te maken.
Is jaren geleden dat ik nog eclairs heb gegeten.
Bedankt voor het recept @Lewieke
TOLERANCE IS SUICIDE
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Re: éclairs

Post by Lewieke »

De moeilijkheid is het roeren. Goed kloppen en je deeg goed warm voor je er eieren bij doet, anders krijg je platte koekjes.
User avatar
DonTor
Posts: 438
Joined: Fri Oct 23, 2015 5:58 pm

Re: éclairs

Post by DonTor »

Nog een kleine tip.
Ik zie dat je een gekartelde spuitmond hebt gebruikt. Probeer eens met een volledig ronde spuitmond (dus zonder karteltjes).
Daardoor zal je deeg egaleren afbakken en meer volume krijgen. MAW mooie ronde eclairs/soezen.
Je kookdeeg moet je kloppen tot je een biscuitgeur krijgt ...

Heb ik ooit eens geleerd in die 7 jaar hotelschool die ik volgde ;-)

Ze zien er wel super uit. njam njam njam
-- Op de snelweg van respect is er zelden file --
-- Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen -- Plato
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: éclairs

Post by Repelsteeltje »

Zelf gebruik ik een ander recept:

100gr water, 100gr melk en 100gr boter met een snufje zout aan de kook brengen. 100gr gezeefde bloem toevoegen en goed roeren maar wel op het vuur laten staan ivm bloemgaring.
Haal de pan van het vuur en voeg 4 eieren toe. Heel belangrijk: Voeg een ei toe en goed en stevig doorspatelen tot alle ei is opgenomen en dan pas de volgende! Even opspuiten op een bakplaat en in ca 20 minuten afbakken op 210 graden. Tijd is afhankelijk van type oven.

Vullen met banketroom, banketbakkersroom of slagroom. Afgarneren door ze in gesmolten chocolade te dopen.

Variatietip: Vervang een klein gedeelte bloem door amandelmeel. Of vul ze met een lekkere geitenkaas, walnoot en honing pasta. Wat maakt het ook uit, een stukje lekker gerookte vis of de fijngesneden cold-cut aangemaakt met wat mayo oid van de avond ervoor is ook prima te doen :D
User avatar
Lewieke
Posts: 1853
Joined: Wed Oct 14, 2015 5:13 pm
Location: Texas WVL
Been thanked: 3 times

Re: éclairs

Post by Lewieke »

DonTor wrote:Nog een kleine tip.
Ik zie dat je een gekartelde spuitmond hebt gebruikt. Probeer eens met een volledig ronde spuitmond (dus zonder karteltjes).
Daardoor zal je deeg egaleren afbakken en meer volume krijgen. MAW mooie ronde eclairs/soezen.
Je kookdeeg moet je kloppen tot je een biscuitgeur krijgt ...

Heb ik ooit eens geleerd in die 7 jaar hotelschool die ik volgde ;-)

Ze zien er wel super uit. njam njam njam

Ik zat me dat ook al af te vragen of het niet beter zou lukken met een ronde spuitmond. Ik heb nog getwijfeld toen ik 'm nam. Dat van dat kloppen tot biscuitgeur kende ik niet. Dat probeer ik oko nog eens. Ik had het zo mooi niet kunnen formuleren.

L.
Post Reply