Gasprijs omhoog

User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by Peerke »

Ik ga het niet dag per dag en maand bijhouden. Ik verbruik wat ik nodig heb. Betaal circa 50 per maand en zie de eindafrekening in april wel wat ik terugkrijg of moet bijbetalen. Ik wil ook gewoon nog kunnen leven in comfort.

De meeste kosten gaan niet op aan verbruik, maar om de aansluiting, netbeheer en transportkosten.

Voorbeeld.

Contract voor water is 10 per maand. Dit jaar 26 m3 verbruikt in plaats van 29. Het scheelt 3 m3.
Op de eindrekening krijg ik er wel 8 cent voor terug.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 675
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 58 times
Been thanked: 3 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by SurfEasy »

Mooi @peerke dat je niet veel geld uitgeeft aan energie.
Dat doe je heel netjes, en we zien dan ook dat je regelmatig leuke dingen kan kopen via het internet, dat verdien je dan ook.
De energie maatschapij van ons adviezeerd om €33,00 maandelijks over te maken dat zou nog voldoende dekkend zijn maar ze adviezeren al heel wat jaren om minder over te maken, maar dat doen we maar niet, mensen met minder inkomen moeten nog meer rekeningen houden met onverwachte grote uitgaven, dus een royalere buffer is beslist noodzakelijk om nooit in de schulden te komen.

Ga fijn zo door en besteed je geld mooi aan noodzakelijke dingen en die het leven aangenamer maken. ;)
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by Peerke »

Vandaag kwam ik dit stukje tegen.

https://www.ninefornews.nl/kamer-verwer ... enstemden/

Het demissionaire kabinet zet alles op alles om het voor de gewone burger zo onaangenaam mogelijk te maken om een beetje leuk te kunnen leven.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by Peerke »

Nog steeds hou ik vast aan hybride koken zoals ik eerder al heb gemeld. Nu ongeveer 1 jaar electrische kookplaatjes in bezit. Leuk om te koken. Soms is gas beter. Kopje heet water doe ik met campinggas brander. Ik gebruik de airco om te koelen in de zomer of te verwarmen in de winter. Ik zou een waterkoker kunnen aanschaffen om nog verder gas te besparen op warm water voor de afwas. Dan zou ik gas alleen nog maar gebruiken om me te douchen. Mijn maat heeft zonnepanelen en gebruikt die energie om thermoskannen te vullen met heet water om zich te wassen. Hoe ver wil je gaan ?
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 675
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 58 times
Been thanked: 3 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by SurfEasy »

Peerke wrote: Sat Oct 28, 2023 8:03 pm Mijn maat heeft zonnepanelen en gebruikt die energie om thermoskannen te vullen met heet water om zich te wassen. Hoe ver wil je gaan ?
Thee laten trekken in thermoskannen. :D

Ha misschien als je verschillende keren op een dag thee maakt kan het misschien wel op jaar basis schelen.
Wij zijn dus over geschakeld op inductie koken en een paarkeren op een dag er ook thee op laten trekken, misschien toch wel onvoordelige.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by Peerke »

Kruidenthee moet altijd langer trekken en daarvoor gebruik ik een thermos mok van bijna een halve liter.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
SurfEasy
Posts: 675
Joined: Tue Feb 06, 2018 9:44 am
Has thanked: 58 times
Been thanked: 3 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by SurfEasy »

Het Energiebedrijf had ons maandelijks bedrag op €33,00 gezet maar wij hebben het weer verhoogt naar €50,00.
Want al vele jaren stoken we niet meer, en gebruiken bewust heel weinig energie, we hebben ook amper aparaten en die we dan nog hebben gebruiken we ook amper.
Tv aansluiting hebben we ook al een paar jaar niet meer.
Stereo installatie word ook jammer genoeg een stuk minder gebruikt, want we hebben onderander dan ook geen radio ontvangst meer.
Rommel in huis maken we ook niet, de schoenen gaan in huis bij de ingang al uit gedaan.
Eten doen we ook netjes uit/boven een bordje dus geen rommel op de grond, ja we zijn brandschoon.
De inlaat ventilatie roosters hebben filters, kieren zijn mooi tochtvrij.
We hebben onze voordeur die uit komt in een hal die we voor de deur ook goed schoonhouden, dus lopen geen rommel of stof mee in huis, dus stofzuigen hoeven we ook een stuk minder.

Onze verlichtig die we savonds gebruiken is op oplaatbare accus die ik in de schuur oplaat, dus verlichting daar zijn we ook vrijwel geen stroom aan kwijt.

Om toch onze afleiding te hebben zoek in via het internet leuke filmpjes uit en kijken op ons moment.
De lapop en internet is vrijwel het enige stroom gebruikers behalve onze enkele Inductie plaat voor het koken wat we ook niet elke dag doen en om thee te zetten.

Dat is dus de reden wat het energiebedrijf ons zo laag heeft gezet in het maandelijks bedrag van €33,00.
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by Peerke »

Voorheen kookte ik met mijn camping brander heet water totdat ....

Ik op het idee kwam om mijn Dolce gusto apparaat waar ik mijn koffie mee zet voor een kopje heet water voor de thee te gaan gebruiken.

Scheelt me het gasbusje weer meer.

Gebruik gas voornamelijk voor afwaswater of douche en incidenteel om te koken.

Voor sommige dingen kook en bak ik liever op gas vanwege de directheid van regelen.

Kreeg een tip van mijn maat, en heb daarna de thermostaat en ketel op eco-stand gezet.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by Peerke »

Pasgeleden weer op mijn electrische kookplaatje gebakken en gebraden. Het duurde ellenlang voor de aardappelblokjes kleur kregen en na het opwarmen van de rode kool op campingbrander aldaar de aardappeltjes maar verder gebakken. De filetlapjes gebakken, ze waren gaar maar ze misten de kleur.

Het electrisch kookplaatje is leuk om te koken. Zoals aardappelen, rijst en noedels, pasta en een simpel eitje te koken of te bakken.

Voor de rest is het een drama. Inductie werkt veel beter maar kosten hier denk ik de stoppen.

Ik ga gewoon weer over op gas. De grootste verbruiker is de CV die ik niet gebruik.
Verder betaal ik toch voor de aansluiting, transportkosten btw etc.
Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Gasprijs omhoog

Post by Peerke »

We kunnen volgend jaar nog wat verwachten.

https://niburu.co/binnenland/19172-ener ... te-betalen

Ondertussen worden zielige asielzoekers omdat ze in Ter Apel niet meer erbij passen, in luxe hotels met zwembaden en uitzicht op zee geplaatst.
Er gaan miljarden naar Oekraine, onzin migratie overeenkomsten die niet blijken te werken, CO2 maatregelen en het klimaat.
Lies live on, and the truth is the victim.
Post Reply