Hoe gaat het met de economie?

Wat gebeurt er wereldwijd, wat is de invloed op ons en hoe gaan we er me om?
Post Reply
User avatar
Kans
Posts: 204
Joined: Tue Oct 20, 2015 5:00 pm

Hoe gaat het met de economie?

Post by Kans »

De afgelopen week was weer interesant, korte samenvatting:
Laatste koers en dagdelta Nu. 52wk Laag. 52wk Hoog
Dow -225.14 (-1.41%) 15,790.88 15,370.33 18,351.36
Nasdaq +2.41 (+0.05%) 4,479.36 4,292.14 5,231.94
S&P 500 -19.09 (-1.01%) 1,862.24 1,812.29 2,134.71
NYSE -134.67 (-1.45%) 9,167.08 8,937.99 11,254.87
U.S. Dollar Index +0.05 (+0.05%) 99.11 92.15 100.51

Dus we komen al aardig bij het doorbreken van de 52weekse (jaar) trend.
Nou is de ruim 10% correctie tov de top niet echt iets om bang van te worden.

Maar wat andere data maakt het plaatje wat completer:
Baltic Dry Index staat op een extreem laag niveau
Ruwe olie prijs staat op het laagste punt van deze eeuw 8-) , ok dat is de afgelopen 16 jaar...

En we staan hier op dit punt ondanks dat de banken/overheden ongeloofelijk veel geld in het systeem hebben gepomt de afgelopen 8 jaar.

Ik speel wel eens het spel waarbij ik in de huid van de overheden/banken kruip en bedenk wat ik zou doen.
Dan probeer ik even een sociopatische mindset te creeren en ga ik ervan uit dat ik alles zou doen om er zelf beter van te worden en het me niks kan schelen wat er met anderen gebeurt.

Ik moet dan zorgen dat de mensen niet het vertrouwen in fiat verliezen, geen alternatieven zien, en maximaal risicovol met hun geld omgaan:

Dus inflatie mag best hoog zijn maar de mensen mogen het niet echt beseffen.
Alternatieven moeten onduidelijk zijn dus PM mag niet aantrekkelijk zijn dus niet sterk overkomen, sparen zou ik ontmoedigen (kuchlagerentekuch).
Risicovolle alternatieven moeten veilige havens lijken, overheidsschuld moet een solide alternatief lijken.
Alle potjes moeten in het systeem gestopt worden, pensioenpotten moeten dus in beleggingen of erger verdwijnen, spaartegoeden moeten in eventuele omvallende banken verdwijnen (kuchbailinwetgevingkuch).
Mensen moeten zo weinig mogelijk reserves hebben, maak lenen goedkoop (kuchlagerentekuch), zorg dat er een huizenbubble ontstaat door goedkoop geld te creeren, zorg voor maximaal lenen minimaal aflossen, zorg dat er veel consumentencredieten gebruikt worden.
Zorg dat, het eigenlijk waardeloze, fiat papiergeld zo veel mogelijk uit het systeem verdwijnt en zo veel mogelijk digitaal gebeurt (fysiek papier geld zal op korte termijn naadloos in een alternatieve economie kunnen functioneren, digitaal echter niet zonder 100% controle).

Nou ja ik kan nog wel even doorgaan maar ik hoop dat je zaken herkent?

De enige manier waarop dit piramidespel kan instorten is als het hele spel instort (domino effect).
Dus als je net als ik vermoed dat dat risico wel eens reeel kan zijn kun je bovenstaande bewegingen best 'makkelijk' counteren door juist het tegenovergestelde te kunnen doen (of impact zien te verkleinen).
Je kunt natuurlijk ook makkelijk een balans vinden in hoe groot je het risico inschat en in hoever je tegenovergesteld handeld.
Als je jezelf verdiept hebt in de alternatieven kun je vervolgens 'heel snel' de balans veranderen als je het risico anders gaat inschatten.

Ik kan dus ook nog niet zeggen of de huidige beweging het begin is van iets veel groters, daar waar ik voor prep, omdat enkel een beursdaling van 10% compleet onvoldoende houvast geeft.
Het probeem is dat zodra ik wel kan aangeven dat het systeem aan het omvallen is het zo snel zal gaan, en zo duidelijk zal zijn, dat het geen enkele toegevoegde waarde meer heeft en dan nog moeten schakelen onmogelijk zal zijn.

Prep ze,
K a n s
Het is niet de kunst om te zien wat niemand nog heeft gezien, maar om dat te zien wat iedereen ziet en te bedenken wat nog niemand heeft bedacht.

Frederic Bastiat - 1850 :
“When plunder becomes a way of life for a group of men living together in society, they create for themselves in the course of time a legal system that authorizes it and a moral code that glorifies it"
K a n s - 2015:
What other reason does one need to defend oneself by all means ?
User avatar
ghostwhiper
Opperspammer
Posts: 1859
Joined: Fri Nov 20, 2015 10:39 am
Location: midden nederland

Re: Hoe gaat het met de economie?

Post by ghostwhiper »

kan niet zeggen dat ik het heel erg volg maar het viel mij ook al op @kans.
alle grote spelers rood op de beurs voorspeld niet veel goeds.
venezuela heeft al een financiele noodtoestand uitgeroepen voor een periode van 60 dagen en het is nu de vraag welk land de volgende domino steen gaat zijn die dat noodgedwongen zou moeten doen.
wat mij wel op viel is na het milieu "akkoord" ging de olie ineens harder onderuit.
"god made man but samuel colt made them equal" (colt manufacturing)
"if guns cause crime, then pencils cause misspelled words"
"bolt actions speak louder then words"
The loose canon. A really important collection of words.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Hoe gaat het met de economie?

Post by FincaInSpanje »

Het systeem kan blijven doorgaan zolang er vertrouwen van de schaapjes blijft. Ze blijven geld bijdrukken en er is zoveel in omloop dat ze het systeem door weer steeds meer bij te drukken in leven proberen te houden. Wanneer het vertrouwen weg is en men massaal uit het geld stapt (kopen kopen kopen) maar gaat hamsteren bijv. uitsluitend gear, goederen, PM, preppen etc.

Consumeren is nodig in een kapitalistisch systeem, meer , meer , meer tot het systeem barst.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Hoe gaat het met de economie?

Post by FincaInSpanje »

Ik ga me vast volkomen belachelijk maken want het moment van de crash voorspellen is eigenlijk nog niemand gelukt. Zeker nu de AEX de weg weer omhoog gevonden heeft. Toch verwacht ik ergens de komende 2 weken een flinke correctie omlaag. Hoewel alle seinen al een tijdje op rood staan.
User avatar
Jobs
Posts: 783
Joined: Sun Nov 01, 2015 10:14 am

Re: Hoe gaat het met de economie?

Post by Jobs »

Let op het begrotingstekort en je weet de werkelijkheid. (`still running on borrowed time...`)
If you don't believe me or don't get it, I don't have time to try to convince you, sorry.
Post Reply