Slachten van een schaap

Alles wat mens en dier eten en drinken wordt hier besproken.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

Momenteel ben ik op mijn BOL aan het werk en ik heb hulp van een Spaans - Marokkaanse vriend die nog wat familieleden meebracht.

De wat oudere gasten werken keihard en ze werken echt als team. Ze zijn streng moslim dus bijna dagelijks neem ik eten mee van de Marokkaanse supermarkt een dorpje verder. Hele nette mensen die ik wat meer in Holland zou willen zien. Maar dat terzijde.

Ik gaf aan dat we ook een lam konden kopen bij onze bevriende schaapherder als ze dat zouden willen. Aldus geschiedde. Gisteren kochten we een 6mnd oud lam en vanmorgen haalden we hem op voor de slacht.

Ik heb nu ergens wifi dus ik zal wat pixies posten. Dan komt de tekst vanavond wel.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

20160209_144044.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Slachten van een schaap

Post by Plaag »

verser kan niet.
Last edited by Plaag on Tue Feb 09, 2016 4:34 pm, edited 1 time in total.
TOLERANCE IS SUICIDE
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

20160209_105618.jpg
20160209_105115.jpg
20160209_105115.jpg
20160209_104436.jpg
20160209_102640.jpg
Sorry @WODAN voor het extra werk maar ik wilde de preppers dit niet onthouden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

20160209_100327.jpg
20160209_100524.jpg
20160209_102633.jpg
20160209_103442.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Peerke
Posts: 4048
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:05 pm
Location: West Brabant
Has thanked: 21 times
Been thanked: 90 times

Re: Slachten van een schaap

Post by Peerke »

Lies live on, and the truth is the victim.
User avatar
Plaag
Posts: 634
Joined: Thu Oct 22, 2015 10:29 am
Location: EUROPA

Re: Slachten van een schaap

Post by Plaag »

Toch Allah Ahkbar geroepen vooraleer te slachten?
TOLERANCE IS SUICIDE
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

Zoals aangegeven kochten we een lam voor 80e. Het dier werd vakkundig de keel doorgesneden en was binnen een minuutje overleden.

Daarna werd het gevild en de ingewanden die niet voor consumptie waren werden direct apart gehouden. De honden hadden er een lekker maaltje aan.

De oom die de slacht deed had het zeker vaker gedaan. Binnen misschien 20-30 minuten was het beest uitgebeend en schoon. Ik had een mes van @Flos gekregen speciaal voor het slachten en versnijden van vlees. Deze kon ik echter niet zo snel vinden. Dus heb ik een van mijn Japanse koksmessen geleverd. Deze deed het werk prima, super scherp.

Normaal hang je het dier een paar uur op om te besterven maar ik heb nog geen slacht ruimte op de finca. Dus hebben we het lam op de keukentafel gelegd. Paar keer omdraaien en dat werkt ook prima. Behalve als mevrouw finca er zou zijn.[emoji12]

Ik zal later meer schrijven als we het gegeten hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

Plaag wrote:Toch Allah Ahkbar geroepen vooraleer te slachten?
Nee hoor, dit zijn hele vrome en nette mensen. Geen gejengel bij het slachten, gewoon snel en vakkundig werk.

Off topic
Sterker nog, wij kunnen nog behoorlijk wat leren van deze mensen. Nog geen jaar geleden zaten we met een groep preppers op mijn berg en daar zag je duidelijk het verschil tussen de werkers en de rest van de groep. In deze groep hoeft niemand iets te vragen. Iedereen helpt mee. Op het werk, in de keuken en alles wordt elke dag schoon gemaakt. Niemand verzaakt of is te lui. Koken is een gezamenlijk ding, net als het delen van eten en drinken en andere spullen. Dat zou je dus eerder bij preppers verwachten.[emoji12]

Momenteel wordt het vlees verder versneden en ik kan bijna niet wachten op het eten.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

@gamble, de wolf (preppers mes) gebruiken we momenteel om grote stukken klein te hakken. [emoji106] In NL gebruik ik daar zo een Chinees hakmes voor maar deze voldoet prima voor het lam.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Slachten van een schaap

Post by Repelsteeltje »

Je ziet duidelijk dat dat koppensnellen er goed inzit :)

@fincainspanje : Af laten sterven kan je het beste hangend laten doen. Daar heb je geen slachtruimte voor nodig maar gewoon een boom waar hij al aan hing met schoonmaken. Wel wat hoger ophangen en eventueel een netje erom heen als je dat hygiënischer vind. Enne... ingewanden die niet geschikt zijn? Alles is geschikt voor consumptie!

Kop ligt neem ik aan lekker rustig te stoven?
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Slachten van een schaap

Post by EVA »

volgens mij liggen je foto's wat door elkaar en op de kop en...nou ja, we snappen het in ieder geval.

heb je ook geholpen of alleen maar toegekeken?

als ik het zo op de foto's zie is het niets anders dan een haas slachten...
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

EVA wrote:volgens mij liggen je foto's wat door elkaar en op de kop en...nou ja, we snappen het in ieder geval.

heb je ook geholpen of alleen maar toegekeken?

als ik het zo op de foto's zie is het niets anders dan een haas slachten...
Nee ik heb niet geslacht naar wel goed gekeken. Vooral de trucjes mer weinig middelen. Mijn vader en ooms waren slachters dus voor mij geen probleem beetje bloed.

Ik heb in een aparte kamer een grote ladder schuin geplaatst waar nu nog vlees hangt. Buiten hier in Spanje op de campo is geen succes met al die honden om je heen. Ook is de temperatuur hier nog aangenaam.

WODAN zal als veggi niet blij met me zijn.[emoji12] Foto's komen van telefoon dus wat raar op de site. Had geen tijd ze te bewerken.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

Heb eerst een stuk of tig lamskoteletten op. Supermals en een van de beste die ik ooit at. Daarna de stoofschotel uit de snelkookpan. Ook heerlijk.
20160209_205150.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Slachten van een schaap

Post by EVA »

dat ziet er toppie uit finca! ik (als echte vleeseter) kom eraan!
User avatar
Flos
Posts: 419
Joined: Fri Oct 16, 2015 7:33 pm
Location: In vlaamse velden

Re: Slachten van een schaap

Post by Flos »

Het slachten van een schaap is het zelfde als het slachten van een konijn. Alleen is het dier wat groter . Of toch meestal .

Al van kleins af ben ik bedreven met een mes .
Zo slachten we op een zaterdag een konijn en een geit.
Mijn vader de geit en ik het konijn .
Na de klus geklaard te hebben gingen we de geslachte dieren wegen .
En het rare was het konijn weegde bijna 100gr. zwaarder dan de geit .
Zeer groot konijn en een dwerggeitje.
Lees , schrijf en prep verder .
verkenner
Posts: 104
Joined: Fri Oct 16, 2015 4:47 pm

Re: Slachten van een schaap

Post by verkenner »

Al enkele dagen schaap aan het eten,tussen kerstmis en nieuwjaar kocht ik twee schapen rechtstreeks van de boerderij.
Twaalf maanden oud,ze waren al geslacht,enkel nog in stukken doen en uitbenen.
Alleen de koteletten was niet gemakkelijk om te kappen.

grtn verkenner.
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

verkenner wrote:Al enkele dagen schaap aan het eten,tussen kerstmis en nieuwjaar kocht ik twee schapen rechtstreeks van de boerderij.
Twaalf maanden oud,ze waren al geslacht,enkel nog in stukken doen en uitbenen.
Alleen de koteletten was niet gemakkelijk om te kappen.

grtn verkenner.
Ik denk dat we ergens in de 2e helft van mei wel een tripje kunnen maken met mijn andere Vlaamse vriend. Dan koop ik wel een lam als preppers workshop.
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Slachten van een schaap

Post by EVA »

ik vond schaap niet het allerlekkerste vlees....
neem je voor mij een haas mee? ;)
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: Slachten van een schaap

Post by Repelsteeltje »

EVA wrote:ik vond schaap niet het allerlekkerste vlees....
neem je voor mij een haas mee? ;)
Dan moet je diegene die het had klaargemaakt flink op zijn falie geven.
Milos
Posts: 59
Joined: Mon Dec 28, 2015 10:12 am

Re: Slachten van een schaap

Post by Milos »

Ziet er lekker uit man! En ja idd die moslims houden wel van koppen af snijden, dat voordeel hebben ze iig als shtf
FincaInSpanje
Posts: 1208
Joined: Fri Oct 16, 2015 5:55 am

Re: RE: Re: Slachten van een schaap

Post by FincaInSpanje »

EVA wrote:ik vond schaap niet het allerlekkerste vlees....
neem je voor mij een haas mee? ;)
Je moet een lam hebben van 6-9 mnd oud maximaal. Schapen over 1 jaar krijgen die penetrante bijsmaak.

Haas heb ik hier nog niet gezien maar we hebben voor vanavond 2 konijnen op het menu gehad.[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: RE: Re: Slachten van een schaap

Post by EVA »

FincaInSpanje wrote:Je moet een lam hebben van 6-9 mnd oud maximaal. Schapen over 1 jaar krijgen die penetrante bijsmaak.

Haas heb ik hier nog niet gezien maar we hebben voor vanavond 2 konijnen op het menu gehad.[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

dat is precies wat ik bedoel....die bijsmaak!
wij hebben altijd schapen gehad en ik moest ze regelmatig verzorgen.....
en als ik nu schapenvlees proef is het net alsof ik een schaap zit af te likken...blergh!
lammetjes zijn beter...hmm, shoarma....
met geiten eigenlijk hetzelfde...je maakt mij niet bijzonder blij met een geitenkaasje :shock:

misschien is het zoals @repelsteeltje zegt....misschien heb ik het nooit op een goede manier geproefd :|

verder ben ik een echte vleeseter hoor...haas, konijn, hert, damhert, fazant, duif, gans, varkentjes, kippies en koetjes zijn allemaal jammie :D
vis lust ik het liefst als lekkerbekje of gerookt, en elk jaar eet ik één keer haring, de rest kan me niet zoveel schelen.

ik weet wel dat ik als het moet een beest kan slachten
maar ik heb ze liefst dood met het koppie eraf. dan red ik me er prima mee.
velletje eraf, ingewanden eruit, bloederige bedoeling, geen probleem.
Repelsteeltje
Posts: 1172
Joined: Mon Oct 19, 2015 8:15 am

Re: RE: Re: Slachten van een schaap

Post by Repelsteeltje »

EVA wrote:
verder ben ik een echte vleeseter hoor...haas, konijn, hert, damhert, fazant, duif, gans, varkentjes, kippies en koetjes zijn allemaal jammie :D
Wat? Geen paardjes?
EVA
Posts: 1086
Joined: Wed Dec 09, 2015 1:03 am
Been thanked: 1 time

Re: Slachten van een schaap

Post by EVA »

ook wel maar waarschijnlijk heb ik daar alleen maar ouwe knollen van gegeten...elke keer taai vlees.
Post Reply