Het gaat nu allemaal wat trager. De 'gemakkelijke' kilo's zijn er al af. De rest zal moeten komen van meer lichaamsbeweging, minder grote hoeveelheden en een aangepast voedingspatroon.
Vanmorgen vergat ik me te wegen maar na drie grote koffies weeg ik dus 88.5kg. Een aanvaardbaar cijfer gezien de dalende trend. Mijn BMI is gedaald naar 27.7, nog altijd te hoog, maar een bmi van 25 komt in de buurt. Het vetpercentage in mijn lijf ligt nog te hoog (een cijfer dat ik hier niet ga vermelden) maar ook op dit vlak is er verbetering.
Mijn omgeving geeft me een ambigu signaal. Enerzijds krijg ik opmerkingen van mijn echtgenote over mijn 'gewicht', anderzijds krijg ik letterlijk een gigantisch biefstuk met gebraden aardappeltjes op mijn bord. Terwijl ik zelf kies voor minder vlees, voorziet mijn echtgenote minder aardappelen. Het is niet de bedoeling dat ik ga honger lijden en de leuke dingen in het leven helemaal aan de kant zet. Bij het maken van de keuze lijken gebakken aardappeltjes me minder impact te hebben dan een groot biefstuk. Het toetje dat ze gisteren voorzag? Chocolademousse. Toevallig ook nog mijn lievelingsdessertje. Daar zeg je geen nee tegen. In plaats van de gebruikelijke gigantische portie at ik de helft op. Uit wraak voor de lap biefstuk gaf ik haar de rest van mijn dessert. Ze had niet genoeg karakter om er nee tegen te zeggen

De dingen die ik veranderde :
- 's avonds na het avondeten de koelkast niet meer plunderen omwille van een 'hongertje'. Een yoghurtje of een appel of ander stuk fruit neem ik wel nog.
- alcoholconsumptie gereduceerd. Al laat ik het niet helemaal staan. Gisteren heb ik overigens 2 stevige bieren en een pilsje gedronken, gespreid over de hele dag. Ik heb me voorgenomen om minder te blijven hangen aan de bar op het werk. Hoewel ik het sociale aspect leuk vind, gaat dat meestal gepaard met enkele biertjes.
- zondes : het is geen strafexpeditie. Elke dag sta ik mezelf een kleine zonde toe. Dat kan een snoepje zijn, een chocotof, een klein ijsje, een glaasje wijn, ... . Door ook nog wat leuke dingen te doen verwacht ik dat het ook allemaal gemakkelijker vol te houden is en leuk blijft.
- ik eet minder brood, drink minder melk, gebruik minder beleg, reduceerde het verbruik van melkproducten (vooral kaas!), chocolade (verslaafd!) eet ik nauwelijks nog, geen limonades (behalve zelfgemaakte gemberlimonade zonder suiker maar met zoetstof), geen soep meer op school (vooral zetmeel - oplossoep, minder volle maaltijden op school (veel saus, zetmeel, minderwaardig vlees, ...), geen tussendoortje meer om 3 uur (tijdens de pauze worden koffiekoeken, confituurtaartjes, donuts, ... aangeboden tegen een lage prijs), geen belegd broodje meer om 10u (een broodje kaas, ham, groentjes wordt aangeboden om 10u)
- ik probeer meer te bewegen (met de fiets boodschappen doen, wandelen, in de tuin werken, minder computer, ...)
De effecten :
- ik ben af van mijn chocoladeverslaving
- alcoholconsumptie is onder controle, ik heb er ook minder behoefte aan
- suiker mis ik nauwelijks meer, al gebruik ik wel suikervervangers. Ik weet dat er daarover controverse is maar het helpt mij wel.
- af en toe voelde ik mij slap en lusteloos, daar heb ik na een drietal weken veel minder last van, ik heb de indruk dat ik nu meer energie heb.
Voorlopige conclusie :
Ondanks de beperkte effecten op het vlak van gewicht en bmi voel ik mij over het algemeen fitter. Er is nog veel werk aan de winkel maar door geleidelijk aan stapjes te zetten hoop ik op de lange termijn mijn doel te bereiken en dat is :
- een normaal gewicht
- een betere conditie
Als we rekening houden met de inspanning die ik moet leveren, dan is de eerste doelstelling die ik wil bereikden 82 kg. Dan zijn de 'waarden' weer min of meer normaal. Van daar uit kan ik dan ook gaan werken aan een betere conditie en een lager vetpercentage. Een sprongetje van nog 6 kg lijkt me over een termijn van pakweg een half jaar wel haalbaar.
De gewichtsafname is natuurlijk wel kleiner waardoor het dagelijks wegen ook niet echt zinvol meer is. Over een week gezien is het resultaat wel meetbaar. 250g per week is beslist een haalbare kaart. Dus komen er ook minder updates.
L.