(als ik de lotto win)
wil ik graag een boerderijtje in bijvoorbeeld Hongarije en die volkomen zelfvoorzienend maken.
--eigen water uit een put en/of regenwateropvang.
--elektriciteit dmv zonnepanelen en windenergie. belangrijk is een eigen (grote) opslag van energie.
--warmte van natuurlijke mogelijkheden- moederhaard, en bijv. aardwarmte en natuurlijk isoleren met natuurlijke materialen.
--eigen natuurlijke afvalwater reiniging/compostering. rietfilters etc.
--een grote moestuin met veel fruit en bessenbomen/struiken.
en natuurlijk een grote kas met verwarming en licht om 's winters ook te kunnen telen en groenten en fruit uit warmere streken te verbouwen.
--degelijke natuurlijke bescherming dmv hoogte (heuvel of berg) water(slotgracht) en doornbossen (bramen en frambozen). maar ook minder ''natuurlijke'' bescherming is gewenst.
--dieren houden. (veel) kippen, geiten, varkens en liefst ook runderen en een paar paarden. en waakhonden natuurlijk.
--een trekker met ander landbouwgereedschap lijkt me wel handig maar ik zou ook graag dieren willen trainen om het zonder te kunnen doen.
--ik wil ook genoeg bos hebben om aan eigen bouwhout en brandhout te kunnen voorzien.
--en als laatste het liefst zelfs een molentje om water te pompen en meel te draaien...
zelf nog meer leren :
lokale plant en dierkennis (makkie)
basis diergeneeskunde (makkie)
verder verdiepen in gewone geneeskunde/ medicijnkennis (moet kunnen)
nog verder verdiepen in homeopathie etc. (nog verder...bleh)
kennis van motoren verbreden (of manlief laten doen. ik heb/had meer basiskennis maar een totaal gebrek aan interesse)
kennis van elektriciteit (vooral manlief laten doen!!)
nóg meer zelf klussen, vooral basis houtbewerking zoals verbindingen. (makkie)
meer voedsel leren bereiden/conserveren zoals drogen, zouten, inmaken en dan vooral gelet op vlees. (makkie)
slachten/ worsten draaien, vis en vlees bereiden/roken en drogen etc.(makkie)
en natuurlijk nóg meer naar de basis: van meel pasta maken, olie persen, medicijnen maken (moet kunnen)
en een van de belangrijkste dingen...jagen en omgaan met de daarvoor benodigde wapens.(kan nog wel eens een lastige worden)
***dingen die ik een makkie vind zijn dingen waar ik grote interesse in heb. logisch toch?
ach wat zou ik dit graag willen!
Mijn partner gaat akkoord trouwens. als we af en toe maar weer eens naar ''huis'' kunnen.
en daar ben ik het helemaal mee eens.
Zodra ik dit allemaal bezit kan ik me niets voorstellen waar ik anderen voor ''nodig'' zal hebben....zeker de regering niet.
of ben ik nog wat vergeten?
extra inkomen, belastingen en andere aanslagen en echt ziek worden buiten beschouwing gelaten....