Vorige week kon ik voor €17 een yoghurtmachine op de kop tikken, actuele winkelwaarde €57.
Me even verdiepen in de werking van yoghurt, wat trouwens een simpel proces is, en ik kon van start gaan.
De werking van de machine is eigenlijk heel simpel. Het toestel houd de temperatuur van 40°C gedurende een lange (instelbare) tijd stabiel.
Kosten:
De machine verbruikt 13w per uur, wat neerkomt op zo'n €0.047/13u
1L volle melk: €0.59
1 potje starter €0.92 (Deze moet 1 keer aangekocht worden)
Wat dus neerkomt op €0.64 voor een liter yoghurt (€0.09/potje)
Voor een 1 potje Danio betaal je momenteel €1.04
Voor de goedkoopste yoghurt in de winkel betaal je €0.12
Zoals je ziet moet je het voor de grote besparing niet doen. Wel voor de fun, smaak en het "weet wat je eet"-gehalte
Recept:
- 1 klein potje levende yoghurt (op de verpakking staat: "met levende fermenten")
- 1 Liter volle UHT melk.
Let op dat alles op kamertemperatuur is.
Voeg de beide samen en roer zacht.
Doe het mengsel in de potjes en plaats deze gedurende 12-13u in de machine.
Plaats de yoghurt in de koelkast zodat deze nog wat stevigheid krijgt.
Hou 1 potje aan de kant om opnieuw als starter te gebruiken.
Resultaat is een heerlijke romige yoghurt waar je naar hartenlust smaken kan aan toevoegen.
Voor de eerste test deed ik in de mengeling wat grenadine.
Het is een proces die ongeveer 3 minuten in beslag neemt om het mengsel te bereiden

Wat ik me nu nog afvraag:
De starter zorgt voor de levende fermenten. Deze kan je volgens de handleiding van het toestel max 20x hergebruiken, daarna zou deze z'n werking verliezen. Maar: Als de fermenten steeds nieuwe "voeding" krijgen, blijven deze zich dan niet vermenigvuldigen? maw: is de starter eigenlijk niet eindeloos te gebruiken zolang er "voeding" blijft aan toegevoegd worden? kan iemand van jullie hier op antwoorden