- Tomaten (7 soorten, elk 6 stuks)
- Paprika (2 soorten, elk 8 stuks)
- Peterselie
- Basilicum
- Stevia
- Brocoli
- IJsbersla
- Spruiten (als test)
Ze staan achter glas gericht op het zuiden in een zaaibakje. De temperatuur in het zaaibakje is 25°c als ze niet in volle zon staan, anders gaat deze richting de 28,5°c.
Soms lees je dat het wat vroeg is om nu al te beginnen met voorzaaien, maar ik heb van alle zaden ruimschoots voldoende als back-up voor moest het mis gaan. Anderzijds lees je dat tomaten en paprika's echt wel die tijd nodig hebben om mooi op te groeien.
Vorig jaar probeerde ik reeds de stevia te zaaien, maar deze kwam helemaal niet uit. Ik ben benieuwd hoe deze nu zal reageren.
Het plan met de tomaten is om van elk één in pot te zetten en één in volle grond om op die manier het verschil te kunnen zien. De overige tomatenplanten zijn voor een ruilproject met mede-kwekers.
Terwijl ik hier bezig ben merk ik op dat het raampje van mijn tuinhuis al gans de namiddag in de volle staat. Mss een idee om zaailingen daarachter te plaatsen op termijn (als de temp omhoog gaat)?
Wat is het plan in vergelijking met vorig jaar:
- Ruilen met mede-kwekers;
- Spreiding van de oogst. Vorig jaar kwam ik om in de komkommers gedurende twee weken in de zomer. Daarom wil ik nu (2?)maandelijks een plant opkweken en zo de oogst spreiden over x aantal maanden.
- Er is interesse bij vrienden, buren en collega's om groenten af te nemen. Ik ga er niet op in omdat er met geen woord over de kosten gesproken is. Ze willen blijkbaar enkel ontvangen

- Voor de echte serreteelt hebben mijn schoonouders een grote glazen serre. Ik probeerde vorig jaar meloen in een plastic serre, maar dat mislukte. Ik lever hen de plantjes, zij leveren een deel van de oogst terug.
- Betere ondersteuning voor komkommers en tomaten. Voor de tomaten maakte ik ondertussen ook een ophangsysteem aan een verloren horizontale balk die aan de muur van de buren hangt.