We krijgen van alles om de oren geslingerd, gaande van niet meer vliegen, meer koopkracht, minder energie, meer werk (=industrie), andere brandstoffen, geen vlees eten tot minder koeien want die laten co² scheten.
Misschien zien we het allemaal nogal radicaal, want zo zijn we als mens nu eenmaal.
Welke moeilijkheden bedacht ik me? Enkele voorbeelden:
- Energieverbruik? We verbruiken in VL nu reeds 25% minder stroom dan 10j geleden (25%!)
- Brandstoffen? We kochten allemaal een diesel omdat die "properder" waren. Nu ons wagenpark volledig is aangepast blijkt dit de klimaatklucht van de eeuw te zijn. Opnieuw het wagenpark veranderen dus.
- Vliegen? Steek je vinger op als je nog nooit iets bestelde in China die via airmail komt of als je nog nooit eens op reis ging ...
- Nucleair (algemeen): Goh, heeft die persoon met kanker nu wel geluk dat er zoiets is als nucleaire geneeskunde zeg ...
- Overbevolking (nog zo'n leuke

- Eigen voedsel kweken: Zelf Aristoteles was was van mening dat de mens in en rond zijn huis moest kunnen overleven (homestead). Helaas, in de huidige moderne tijden is dit door plaatsgebrek volgens mij onmogelijk ... Maar alle beetjes helpen natuurlijk, ik kweek zelf dingen.
Je merkt het al: Het evenwicht tussen milieu en het kapitalistische denken is geen makkelijke oefening.
Daarom mijn vraag: Wat kunnen we volgens jullie nog concreet doen, wat realistisch is, om ons steentje bij te dragen?