Voorbereiding
Zoals bij veel zaken is de voorbereiding erg belangrijk, want je zal een aantal zaken nodig hebben:
1: matje om op te liggen. Niet alleen voor comfort, maar ook voor isolatie. Een hoop kou krijg je van de grond als je er op ligt, en daar kan je amper tegenop stoken. Er zijn verschillende soorten matjes, namelijk schuim, zelfopblazend, en gewoon opblaasbaar. Schuim heeft als voordeel dat het niet lek kan gaan, maar minder comfortabel is, en meer gewicht en volume opneemt. Zelfopblazend heeft meer comfort, is lichter, maar kan lek gaan. Opblaasbaar weegt het minst, isoleert het minste, en is een ramp om zelf op te blazen. Welke je neemt is puur een afweging die je zelf moet maken.
Prijzen: schuimrubber matje is ongeveer 2 tientjes, en bij de meeste dump zaken en outdoor winkels te vinden, in allerlei soorten en maten. Zelfopblazend is meestal wat duurder, echter bij jysk hebben ze ze voor 30 euro liggen.
2: Slaapzak. In allerlei soorten en maten te vinden. Wel moet je in het algemeen een afweging maken tussen voormalig leger spul (camo, maar vaak erg zwaar) en modern camping spul (licht, maar opvallende kleuren). Als iemand een goed presterende slaapzak van relatief licht gewicht, en onopvallende kleuren weet te vinden, hoor ik het graag.

Bij een slaapzak staan vaak 3 temperaturen vermeld: comfort, limit, extreme. Comfort spreekt voor zich, dat is de temperatuur dat je er het comfortabelste in ligt. Limit is het limiet dat het nog aangenaam ligt. Extreme is de temperatuur dat je er in kan liggen en niet dood vriest, maar aangenaam is anders.
Let er ook op dat elk seizoen andere eisen stelt aan je slaapzak. een winter slaapzak niet lekker is in de zomer, want dan drijf je vanzelf je slaapzak uit. Oftewel, per seizoen een slaapzak. Zelf heb ik er 2: 1 voor de zomer, en 1 voor de winter. Daarnaast heb ik een fleece inlay, waardoor de zomer slaapzak prima te gebruiken is als het wat kouder is, maar nog te warm voor de winter slaapzak, en de winter slaapzak ook bij extreme kou te gebruiken is. Zo'n inlay maakt een slaapzak ongeveer 5 graden warmer.
3: overig materiaal, om een onderkomen en vuur te maken. Hier heb ik al andere topic over gezien, dus sla ik hier even over.

Voorbereiding voor het slapen gaan
Je bent ergens in de middle of nowhere, en wilt een onderkomen gaan bouwen. Zoek als eerst een plek op waar je niet direct in het zicht staat (of juist wel, al gelang de voorkeur.

Snachts heb je geen compleet vuur nodig. Kooltjes zijn ruim voldoende. Wel houd dit inderdaad in dat je snachts een paar keer wat hout erbij moet leggen (overigens heb ik constructies gezien waarbij het hout snachts zichzelf in het vuur werkt. Ik heb nog niet getest of dat echt werkt, maar kan hier later wel even een update over posten.), maar liever dat dan in de kou liggen denk ik zo.
Indien mogelijk en nodig kan je ook een hangrek voor je kleren maken. Op de grond wordt het koud en vochtig, op een hangrek kan het drogen en opwarmen door de kolen, zodra je je slaapzak in gaat.
De slaapzak in
Het is Bedtijd, en je wilt gaan slapen. Vaak hebben mensen de neiging om met kleren aan de slaapzak in te gaan. Doe dit niet! je zal het alleen maar kouder krijgen snachts. Je kleding is koud, en vaak vochtig van je zweet. En het is een extra laag die je op moet warmen in je slaapzak. Het beste kan je gewoon in je onderbroek je slaapzak ingaan. Wil je dit niet, pak dan een pyjama in je bob.
Je kleren kan je aan het eerder genoemde rek hangen, of indien het droog genoeg is, tussen je slaapzak en je matje. Dan fungeert het als extra isolatie, blijft het droog, en wordt het niet ijskoud van het op de grond liggen. Soms zie je het advies om je kleren onder in je slaapzak te stoppen, maar daar ben ik geen fan van.. Ik ben iets langer dan gemiddeld, en heb zelf vaak alle lengte van mn slaapzak nodig.
De echte koukleumen onder ons kunnen de slaapzak overigens nog opwarmen, door warm water in een (goed afgesloten) fles te doen, en die als kruik te gebruiken. Ook een warme steen kan daarvoor gebruikt worden.
Zo.. Heb ik nog iets gemist?