Enkele jaren geleden ben ik op zoek gegaan naar alternatieve verwarming, met name voor in de lente, herfst en winter. Als eerste heb ik gekeken naar windenergie. Dit leek me wel wat, maar na wat onderzoek bleek dit ff wat te lastig te zijn om dat zo even op te zetten

Dus iets anders gaan zoeken en ik kwam op een zogenaamde solar heater van blikjes.
Hier ben ik mee aan de gang gegaan.... Bier zuipen tot en met...

Hier veel blikjes weg kunnen halen. Ik had er op den duur rond de 400 liggen. Deze blikjes allemaal schoon gemaakt en gaten er in gemaakt

Nadat alles schoon was (de schimmel stond er in bij sommige blikjes) de eerste testen gaan uitvoeren

16 graden aan de onderkant er in blazen met een computer fan

32 graden uit met zelfs nog een x aantal blikjes uit de zon
Dus een winst van 200%. Toch wel goed leek me
Dus aan de slag met een grotere bak 2m x 1m.... Een flink oppervlakte dus

Blikjes allemaal tot kolommen gemaakt en in de bak gestopt. Uiteraard de blikjes wel allemaal zwart gespoten om er voor te zorgen, dat de zon er goed de warmte op af kan geven....

In de luchtkamer aan de bovenkant (warme lucht gaat naar boven) een ventilator gemaakt die de warme/hete lucht het huis in zou blazen.

Een plexiglas plaat er voor et voila... Gereed was de bak....

Na uitgebreid testen, aanpassen en laten lopen heb ik op den duur deze bak aan mijn huis bevestigd en hij draait nu al bijna 2 jaar. Dit jaar heb ik nog wat aanpassingen gedaan om de bak automatisch aan en uit te laten gaan zodat ik niet elke keer de stekker er in en uit hoef te doen.. De ventilator loopt nu ook op mijn zonnepaneel / accu. Dus lekker gratis.
Resultaat: Mijn woonkamer wordt met een volledig zonnige dag (in de winter) 2-3 graden verwarmt. De bak zuigt koude lucht aan (buitenlucht) en verwarmt deze en blaast 40-60 graden hete lucht mijn huis in....
Dit wil ik nog verbeteren door de aanvoer van lucht uit mijn huis te halen, dan wordt het rendement nog groter. Dat wordt een project voor volgend jaar