In Spanje heb ik inmiddels een werkende offgrid solar installatie voor de elektra en mijn water vang ik op uit regenwater. Momenteel zo'n 13-16m3 maar als de nieuwe cisterna klaar is ongeveer 35m3. Verwarmen doe ik met de houtkachel en hout is er voldoende voor handen. Met de verbouwing zal de kachel niet meer voldoen en zal ik een grotere aanschaffen, eventueel met CV en oven. Ik loop zelfs met de gedachten een 1000 liter buffervat te plaatsen welke door de kachel en heatpipes kan worden verwarmd voor (vloer)verwarming en warm tapwater. Al met al leuke maar kostbare projecten.
Toen ik van de week met een Engelse bouwer aan het praten was en hem vertelde van al mijn plannen, verklaarde hij mij een beetje voor gek op bepaalde punten. De solar kon hij nog begrijpen, dat is nodig voor elektra. De houtkachel gebruik je hooguit 3 maanden is Spanje. Waarom zou je een dergelijke investering doen in nog meer verwarming die je er waarschijnlijk nooit meer uit haalt? Waren zijn woorden.
Hij stelde voor dat ik 1 goede houtkachel zou aanschaffen voor de verwarming van mijn gehele huis en daarnaast gewoon door middel van een geiser mijn warme water zou regelen (eventueel met CV aansluiting). Een geiser kost een paar honderd euro hier en een fles propaangas tussen de 12-14 euro. De "houdbaarheid" van de propaanflessen hebben momenteel op 2029-2032 op de fles staan, dus je kunt er lang mee vooruit. Laten we ervan uitgaan dat ik 2 flessen per maand gebruik (één voor koken en één voor de geiser), dan heb ik met 24 flessen op voorraad een jaar gas in voorraad maar er zijn andere manieren bijvoorbeeld een tank plaatsen. Laten we even zeggen dat het verbruik mij momenteel iets meer dan 300 euro per jaar zou gaan kosten.
Uiteraard heb ik alternatieven om op te koken en ook beschik ik over een solar douche en dergelijke in de zomer, dus ik ben niet afhankelijk van 1 bepaald systeem. Ik vond eigenlijk wel dat deze man een punt had. Misschien was ik te ver doorgeslagen in mijn drang naar zoveel mogelijk onafhankelijkheid. Deze volgende stap zou ik ook later kunnen nemen omdat er steeds betere apparatuur komt momenteel binnen dit segment ook.
Het systeem wat ik voor ogen had zou mij duizenden euro's kosten in plaats van enkele honderden. Daarnaast zou ik andere projecten moeten uitstellen omdat je middelen altijd beperkt zijn. Het maken van een goede berekening is in mijn ogen belangrijker geworden, dan de drang naar steeds meer onafhankelijkheid.
Overigens ben ik wel voornemens om mijn solar systeem verder uit te breiden. Elektra kun je nooit voldoende hebben (winter) en een back-up systeem kan nooit geen kwaad.
Graag jullie mening en ongevraagde adviezen.