Mijn zelfbouw broodoven.

Hoe zorg je het best voor jezelf en je naasten zowel nu als wanneer het wat minder of zelfs fout gaat.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Na veel gekwetter en beloven vind ik nu tijd om dit verslag eens te plaatsen.
Ik doe gewoon een copy van hetgeen ik op een ander forum ergens plaatste maar hier zeker zijn waarde zal vinden.

Here i go
De kogel is door de kerk .
Vrouw ziet het ook heel hard staan...

Ik begin morgen (maandag ) aan de fundering voor mn eigen houtgestookte broodoven te bouwen.
Vandaag de plaats gemaakt in de tuin waar de betonplaat zal komen.

Deze zal ongeveer 1m x 1.3m zijn.

Daarop zal ik in Ytong steen de dragers metsen (lijmen ) en daarop komt de plaat gegoten waar de oven op komt te staan.
De koepel zal ik bouwen van vuurvaste steen met daarop dikke glaswol en daarop kippegaas en afwerken met cement om tot een mooie vorm te komen.
Vooraan werk ik af met een soort kerkvorm met mooie schouw.

De koepel zal ik schilderen in wiite verf en de rest van de stenen worden mooi opgevoegd...
oven 1.jpg
oven 2.jpg

Zoals te zien op mn vlugge schets zie je op de 1e tekening ong de koepel (heel grof)

De 2e schets is ongeveer het uitzicht.

Ik zet weinig of niks op papier ..ik werk altijd ter plaatste uit het hoofd.
Zo heb ik ook mn cave gebouwd en die is gewoonweg prachtig.

Fotos van het verloop volgen evenals het bouwverslag.


Om ongeveer een zicht te krijgen zal de laatste foto een zekere leidraad zijn.
De schouw doe ik anders enzo maar zo is er een idee waar ongeveer heen te gaan.
pizzaoven broodoven 090.jpg
Zo oef....de fundering is gestort...
Omdat het hier bosgrond is heb ik eerst 4 pilaren in dikke pvc buis in de grond gegraven om de plateau te dragen.
Uitgeschept tot op de zavel om een goed dragende ondergrond te hebben.
De plateau is 15cm dik en loopt naar achter toe iets over de 20cm...tuin loopt af..oven moet recht. Plateau is ong 1m22 breed en 1m30 lang.
Kostprijs van de eerste werken is 85 euro voor plateau en betonnet...14 zakken zand 14 zakken grind en ong 5 zakken cement...het zal niet meer inzakken
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Wat betreft de schouw...die mag idd niet rechtstreeks in de oven komen...
Ik heb vandaag 4 schouwpotten ongebruikt op 2de hands kunnen vinden voor 25 euro...dus ok meegenomen....
Ik heb nu mn plaat waar ik verder op kan...
Doch ben ik nog aan het nadenken over de '' vorm''.

Ik zag zopas enige info met een soort ''tunnel'' gemaakt in kapelvorm met vlakke achterwand..
De voorzijde kan mooi worden opgemetseld naar keuze...
Waar ik opgekomen ben door enig internet-onderzoek ...de schouw komt uit in de ovenmond...dus daar gaat de rook langs naar buiten...
Dus mag ik veronderstellen dat het moment wanneer er wordt gestookt de ovendeur beetje openstaat..aja anders krijgt de oven geen zuurstof...nadien de hete kolen van het verbrande hout aan de kant schuiven ...vloertje proper maken en bakken met deurtje toe..

Dit is mn eerste ongeveer idee... dan wel met deur en dienend om brood te bakken..

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=9nIBXI9Co9U

Dit is een ander idee..hoewel ik meer naar het eerste de neiging heb...

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=4QoDZ-06NZk

Stuk voor stuk bouw ik op...woensdag ga ik normaal gezien de voet bouwen...met betonsteen...(als de rug mee wilt gaan want momenteel tsssssssssssssssss )

Ok...verder ben de de volgende stap begonnen vandaag en de betonstenen gaan halen die dienen om de stooktafel op te bouwen.

Aangezien er nog een 1000 kg min op komt moet deze stevig zijn..Dus worden de betonstenen in een U - vorm gemetst met tussenmuur.

Het ontwerp van de oven is ook klaar nu..Ik ga voor de kapelvorm met rechte achtewand .

De schoorsteenpotten worden opgebouwd vanaf de onderste betonplaat omdat deze vrij zwaar zijn..
in de oven wordt een aanzuiggat geboord en daarboven een afvoergat voor de rook...

Beide zullen afsluitbaar zijn of gedeeltelijk afsluitbaar om de warmte binnen te houden maar toch de mogelijkheid om licht vuur te hebben tijdens het bakken..

Het metselwerk zal vrijdag of zaterdag gebeuren van de betonblokken.

Ondertussen zaag ik de vorm van mn koepel uit en maak ik de binnenzijde van de oven in een soort houten skelet waartegen ik de vuurvaste stenen kan zetten en zo verder opmetsen en steeds dezelfde vorm kan aanhouden.

Nadien stook ik deze constructie gewoon op in de oven...

Hier volgen wat fotos hoe de stenen van de draagmuur gelegd zullen worden..

Het zijn er in totaal 48 de maat van de steen is L X B x H 39cm x 9cm x 19 cm. De draagmuur komt 4 rijen stenen hoog..
oven2.jpg

oven6.jpg
oven7.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tom666 on Sat Nov 28, 2015 1:59 am, edited 1 time in total.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Zo

Vandaag de tijd gehad om de steunmuur te metsen..een redelijk werk wil je alles goed waterpas zetten..maar het resultaat...ben ik tevreden over..
Later op de avond verder ontwerpen op papier en houten bord....
Morgen doen we verder..
oven 9.jpg
oven 12.jpg
oven 13.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Tom666 on Sat Nov 28, 2015 2:01 am, edited 1 time in total.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

ging jij niet het rookkanaal tot op de bodem plaat laten komen?

In eerste instantie was dit de bedoeling..nadien van dit idee afgestapt omdat er te veel warmte door een schoorsteen zou ontsnappen als die rechtstreeks in de oven wordt gebouwd.
De bedoeling is om de schouw aan de ovenmond te bouwen zoals in de meeste brood-pizza ovens..
Het zou zonde zijn dat de oven niet goed bakt door een verkeerd geplaatste schouw.
Verder vandaag de ovendeur ontworpen en de kader voor de ovenafsluitsteen gemaakt..deze wordt in het ovengat gezet wanneer de oven klaar is om te bakken en zo de warmt binnen te houden.

Ovendeur wordt ingemesteld later...er worden dan aan de zijkant nog staafjes gelast om de overdeur te verzekeren in de voegen.

Het scharnietje onder moet nog een tik van de hamer krijgen want was beetje getrokken...
Nadien spuit ik deze zwart en laat de deur bakken op mn houtvuur zodat de verf sterk is..
oven14.jpg
oven 16.jpg
oven 17.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Deze avond de vorm gemaakt in isolatieplaat met houten latten waar ik de vuurvaste stenen gemakkelijk kan tegen metselen.
Na uitdrogen kan ik de vorm verwijderen en verder afwerken.

Op deze manier komt er een duidelijker beeld.
De vorm is dus de binnenzijde van de oven.
Na het opmetsen van de vuurvaste stenen komt er een laag argimex beton...kleibollekes met cement en zand. (zelf mengen)
Dit isoleert heel erg goed en is veel milieuvriendelijker.
Daarna komt er een isolatielaag op ..rotswol of dergelijke.
Op deze wol komt kippegaas en de buitenzijde wordt dan afgestreken met cement gemengd met kalk.
De voorzijde wordt mooi opgemetst met kempische baksteentjes.
De oven zelf wordt nadien gekaleid..
oven 19.jpg
oven 20.jpg
oven 21.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Zo ...vandaag de ondersteuning voor de bakplaat gegoten in gewapend beton. 2 lagen betonnet verdeelt over de dikte van de plaat 17cm !!!!!
Bekisting was een klus omdat die plaat ruim 800 kg gaat wegen na gieten.
Center vierkant is open gelaten want daar komt morgen 8cm argex beton in en een sluitlaag van 4 cm...
Dan kan ik eindelijk het binnenframe plaatsen en de vuurvaste stenen gaan metsen.
Ik ben nog steeds op zoek naar een alternatief voor de vuurstenen..ik denk met gebakken volle baksteen het ook mogelijk moet zijn maar die zaak onderzoek ik nog..

Hier volgen een serie fotos..................
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg
29.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

En nog wat
31.jpg
32.jpg
36.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

In het midden komt beton gemengd met argex gebakken kleikorrels ong 8 cm met een sluitlaag beton.
Dit dient als isolatie omdat daarboven de vuurvaste stenen komen van de iovenvloer.
Die extra isolatie is nodig om de warmte niet over het ganse beton te verspreiden..

Komt wel gelijk met het andere beton...planken dienen enkel ter ondersteuning van het huidig beton..

Nu toch afgedekt met plastiek zeil want het regent toch te hard en heb geen zin dat beton vol met putten zit van de regen....

Mijn as veeg ik er uit rechtstreeks in een blik...geen asbakjes ed aan mn oven.
De plaat is zo dik omdat de verschillende lagen samen ong die dikte vormen die ik nu heb.
Ga je dunner verlies je sterkte en isolatie...het is de bedoeling zo lang mogelijk de warmte in de oven te houden.

Verder vandaag na het werk in de gietende regen de laatse lagen afgewerkt.
Dik 50 liter argex bollekes gemeng met goed wat cement en rijnzand en kappen maar...

Daar boven weer stuk betonnet en de laatste 5 cm afsluiten mat gewone beton.

Nu is plateau een mooi vlak.
Zaterdag ga ik de vuurvaste stenen halen (en tis just - 20% ) ..heb er zo een 150 nodig dus aan 1,97 euro per stuk is dat het duurste van de oven..maar nodig...

Hier volgen fotos van afgewerkte plateau
41.jpg
42.jpg
43.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

De beton voor de onderste laag met palen in de grond gegoten 80 euro
Betonstenen voor de muur 30 euro....cement en zand had ik nog liggen
Bovenplateau beton , beton ijzer, geemailleerde schouwbuis , schouwhoed ,kippegaas ,spouwhaken 125 euro.
Argex bollekes heb ik gekregen..heb er nog heel veel en die heb ik nodig voor de isolatielaag op de oven..en dan nog zal ik dik overschot hebben..

Nu heb ik deze avond nog vuurvaste stenen op 2de hands gevonden en die zouden maar op 90 euro komen ...dus een pak verschil met de 300 die het anders zou kosten..ik ga die waarschijnlijk morgen halen..
Verder nog 2 zakken vuurvaste cement..kosten samen 52 euro...
Isolatie wol...nog te halen ...
Afwerkspecie...nog te halen..
Mooie kempische volle stenen...krijg ik via via...dus gratis...
Dus voorlopig zit ik aan 377 euro...voor 500 euro zal mn oven staan als ik de stenen kan kopen via 2de hands...

Dit is een zeer sterke prijs want als je de ovens prefab koopt zijn ze 1; volgens mij mindere kwaliteit want het zijn gegoten koepels waar dus geen ruimt inzit voor uitzetten en krimpen EN ze moeten nog volledig in mekaar gezet worden dus wordt een dure zaak .
MAAR DE BELANGRIJKSTE REDEN is dat een eigen ontwerp van jezelf is waar je fier kan op zijn dat je het allemaal zelf doet en zoekt en werkt tot het resultaat af is...
Hiep hoera...
Ik heb al mijn vuurvaste stenen kunnen kopen bij de persoon via een 2de hands site...
Ben er daarjuist om gereden naar Mol..wel een eindje maar voor 160 stenen betaalde ik maar 96 euro...
In de Brico zou het 320 euro geweest zijn....

Dus dat betekend dat ik morgen de koepel kan gaan metsen...JOEPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII IIIIIIIIIII.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Zoals je ziet op de fotos eerst de ovenvloer gelegd en vastgezet met mortel ( Alles is gemetst met vuurvaste mortel natuurlijk)
Op een der laatste fotos zie je een smal pijpje naar buiten komen...Das gewoon kleine luchttoevoer voor het vuur...moet echt niet meer zijn.
Het kippegaas is ook reeds gespannen om morgen de bezetting te doen.
Zaterdag wordt de afwerkmuur vooraan gemetst..
In het gat vooraan komt nog een steen bovenaan maar moet daar eerst een steun in metaal voor maken morgen.
Op de voorlaatste foto zie je een glimp van de binnenkant en het ziet er zeer goed uit...
Na de eerste bezetlaag zal de oven er een pak anders gaan uitzien.
Nadien komt er brandvrij isolerend deken rond en weer bezetlaag met afwerklaag...
Hard werk maar resultaat begint zich al een beetje te laten zien.................
44.jpg
45.jpg
46.jpg
48.jpg
50.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

en nog
52.jpg
54.jpg
55.jpg
56.jpg
58.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

we vorderen
61.jpg
binnen gezien
63.jpg
De oven krijgt stilaan zijn vorm.
Nu de eerste bezetting er op ligt begint het zijn contouren af te tekenen.
Als komend weekend het muurtje met schoorsteen ervoor komt zal het heel mooi worden.
Morgen komt de isolatielaag van rotswol er rond 6,5 cm..
Komend weekend terug daarop een bezetlaag...
Hier de fotos...
66.jpg
68.jpg
69.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Zoals ik reeds zei komt er nog een muurtje voor..een steen lang (17,5cm).
Komt rustiek gemetst en daarboven komt de schouw...
Zoals bij elke brood-pizza oven komt de schouw buiten de oven om warmteverlies te reduceren.
Door de trek wordt de rook uit de oven gezogen en zo door de schouw naar buiten geleid...
Tegen zondagavond zal je zien wat ik bedoel want dan zou dat metswerk ook moeten rond zijn..
70.jpg
Hahhahaha ja kijk ik zit nu uitgerekend op ong 2,5 ton materialen en daar zal in totaal nog een 200 kg bijkomen dus best wel zwaar . Ik denk idd dat uw balkon een verdiep lager kan belanden...

Dit weekend zal de oven normaal gezien drastisch van uitzicht gaan veranderen..

Ik wil wel even meegeven..het is heel hard werken om zo een spel te bouwen...alle beton en cement ed zijn met schop gemaakt...dit voordeel is dan wel dat het oersterk wordt (en eigenlijk al is....)
Zo de laag isolatie ligt er rond. Daarboven weer kippegaas gespannen.
Enkel nog achteraan maar das voor morgen..kippegaas was op.
Vooraan komt dus het muurtje tegen gemetst maar ik denk eerst nog een vuurvaste plaat tegen zetten met motel..Heb nog een heel stuk liggen dus dat komt goed.

Morgen moet de oven normaal gezien heel erg veranderen.
Vandaag ook nog de meeste delen inwendig er uit gehaald en moet zeggen ...ben heel tevereden met de binnenzijde..
72.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Vandaag het muurtje met schoorsteen gemetst.
Daar komt nog een buis in en het geheel wordt dicht gemaakt.
De volgende laag bezetsel staat nu op de isolatie.
Morgen de afwerkbezetlaag en de muur voegen.
Daarna kleuren.
Alles is waterdicht dus van insijpeling zal er geen spraken zijn.
Goed voegen en goede bezetspecie is de boodschap.
Daarvoor wordt ook in de eindlaag compactuna verwerkt.
Het metswerk is gedaan zonder waterpas ...de vorm is niet 100% maar dat vind ik mooier omdat bij de totaalafwerking een beeld wordt gevormd van een oudere oven.
De buis zit idd tot aan de ovenmond maar bij een oven is schouwbrand niet van toepassing omdat er geen vlamcontact is met de schouw...
De rook wordt als het ware uit de oven gezogen...
Schouwbrand ontstaat alleen maar door schouwen die niet goed onderhouden zijn en waar veel creosoot in vast plakt.
Das het deel dat ''plakkerig '' is dat overschiet uit de rook. Vooral door slecht of vuil (verf) hout te verbranden komt dit voor. Daardoor is het nodig jaarlijks de schoorsteen te reinigen.
73.jpg
75.jpg
tek werk oven.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Even wat gegevens van vandaag..

Ik heb voor de muur en schoorsteen 125 barok stenen gebruikt.
Voor mortel en bezetting samen vandaag 5 zakken rivierzand 02 (fijner om af te strijken dan 03) , 1,5 a 2 zakken cement..en nog een deel kippegaas.
Voor morgen voormiddag heb ik voor de bezetting nog 3 zakken rivierzand 02 en 2 zakken cement staan...hopelijk genoeg maar is nog niet zeker...Hubo is open tot 12.30u dus...
De stenen kocht ik dan toch deze mogen in de brico want er was vandaag en maandag 20% korting. Ik betaalde 0.41€ per stuk en das goedkoop.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Zo
Vandaag was een heel grote dag.
De muur is gevoegd en de koepel heeft zijn laatste bezetlaag gekregen..
Uiteindelijk toch weer 8 zakken rivierzand 02 nodig gehad voor de muur te bouwen , te voegen en de koepel da laatste laag te geven;
Wanneer de koepel begon te drogen heb ik samen met een vriend (de swa) de koepel opgewreven met houten plankje..zo wrijf je er de structuur uit en ev oneffenheden...
Eind deze week wordt de koepel geschilderd..

En dan LE MOMENT .....
Deze avond het eerste vuur gestookt in de oven...een uur of 3 laten branden...schoorsteen werkt perfect en het grote voordeel was dat de vuurstenen reeds ooit gebruikt waren in een schouw en deze al droog waren..
De temperatuur liep al snel op boven de 200 °C...en dat was nog met een klein vuurtje..Aanzuigpijpje werkt perfect met gesloten deur..rook trekt heel goed naar boven...buiten kant van de koepel blijft ijskoud...de rotswol werkt perfect als isolatie...
76.jpg
78.jpg
83.jpg
92.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Ik mag zeggen dat ik tot nu toe heel erg tevreden ben..
De rotswol die ik gebruikte als isolatie doet heel erg goed haar werk..;
Ik deed deze avond ook een test met die rotswol..
Het vuur brande heel hard in de cave en het deksel had een temperatuur rond de 450 graden..ik legde er een half uur de rotswol op en kon mn hand gewoon er op leggen...gewoon niks speciaal...niks warm dus dat wil zeggen dat de warmte ook heel erg goed in mn oven zal worden gehouden want die is er volledig met omringd....

Het enige dat wat tijd vraagt is om de rotswol te omringen met kippegaas en dan de bezetting erop te smeren..maar het lukt heel erg aardig...

Volgende video maak ik bij klare dag met wat uitleg over de gebruikte materialen...
Tegen komend weekend ongeveer zou het misschien lukken het eerste broodje te bakken...
Deze avond volgt de 2de stook maar dan iets meer...
Morgen in de namiddag wordt de koepel in speciale witte verf geschilderd..

De ondervoet wordt nadien geschilderd als alle steunen weg zijn...Daar wordt dan ook hout in geplaatst....normaal wordt komende zaterdag het eerste brood gebakken...
Fotos blijven volgen en video verslag ook...
Ik zal een samenvatting maken op video met woordje uitleg...Is alleszins een heel plezant project en ik vind het super dat het zo hard wordt gevolgd..

ZO de 2de stook is voltooid...de vuurstenen binnenin begonnen wit te worden...dwz dat de temperatuur tegen de 1000 graden begint te lopen....Dus met andere woorden heel erg warm..
De koepel is aan de buitenzijde nog steeds even koud als de buitenlucht dus de isolatie werkt perfect...
Het metswerk toont hier en daar een barstje maar das normaal...in de koepel is hier en daar een mini barstje te zien maar das niet door de warmte...het metswerk begint op de koepel helemaal uit te drogen en er was veel wind vandaag..dit versnelt het droogproces....dit is volstrekt normaal...het schilderwerk zal deze mini scheurtjes opvullen..dit is speciale betonverf met kwarts als ingrediënt onder andere....
De oven mag zo warm reeds worden omdat eerder vermeld de vuurstenen 2dehands waren en reeds uitgestookt geweest zijn in het verleden....
Morgen zal ik praktisch de gehele dag de oven stoken..
De oven had tot deze avond nog warm door de 1ste stook van gisteren...nog een bewijs van goede isolatie....

Morgen verder verslag.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Bon....De oven was dus deze namiddag aan het opwarmen...ik heb deze zo een dikke 5 uur gestookt..Blokken hout in fijnere stukken gehakt en zo op temperatuur gehouden.

Dan was het tijd om eens een broodje te bakken.
Wel ...HET IS EEN LEKKE BROODJE

Terwijl mn oven aan het warmen was moet een mens iets doen...

Dus hebben we maar een stoel gemaakt uit een stuk berk van een boom die we gisteren hebben omgezaagd.
Samen met de swa kwamen we op het volgende uit...
Het zit echt comfortabel en het ziet er zeker authentiek uit...
brood2.jpg
stoel1.jpg
Temmeratuur..was gissen..mn thermometer is hier nog niet...beetje bloem gestrooit en ze werd bruin dus ...ok
Baktijd 25 min....het recept...doet mn vrouw ...ik was niet bij de prep. van het brood...bezig met oven..verslag over recept volgt.
Donderdag gaan we zeker de kneder kopen die in de Lidl komt...werkt vlotter...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Shit happens...ook als je als leek een oven bouwt.
Ik had voor het laatste deel van de schoorsteen het bezetsel dat ik over had met extra rivierzand gemengd en daar de schoorsteen met opgetrokken...BAD CHOISE
Kwam gewoon weer los..alsof er niks tussen zat..
Ok dan moet ge tegen jezelf zeggen...afbreken die handel ..stenen kuisen en opnieuw beginnen...
Maar mn maat den Swa is een goede metser dus hij heeft mn muurtje opgetrokken..
Morgen opnieuw voegen en vrijdag deel van de koepel vooraan opnieuw bezetten.
Muurtje is anders nu ..als een industriële oven ...ik vind het gewoon top.

Tja soms moet ge trots inslikken en zeggen dat een ander het werkelijk beter kan maar daar leer ik dan ook weer van..
Belangrijkste vind ik dan dat is dat iemand die zn oven bouwt er zijn persoonlijke toets aan geeft...
Als de binnenconstructie met vuurvaste stenen ok is volgt de rest vanzelfs...

Kijk het is van vorig weekend geleden dat ik een brood bakte..mn oven stond dan op toptemperatuur...
Gisteren was ik het deel koepel aan het bijwerken dat we hebben afgebroken om de voormuur te herbouwen..(die trouwens ook weer klaar is) en mijn oven was nog steeds ruim 50 graden binnenin...
Na 4 dagen !!!! dus das werkelijk fantastisch...
De buitenkant doe je zaols je zelf het liefst wilt he..maar een koepel met vuurvaste stenen werkt altijd!!!
20141112_182316.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Voila sé

Gisteren de koepel de laatste laag bezetting gegeven. Rond de oven staat nu 30 cm!!!!! van isolatie kippengaas en bezetting.
De schouw is vandaag gevoegd met wit voegsel...(wit zand en witte cement verhouding is bijna zo goed als 1:1).Proper gevoegd ..nadien terg mooi afgestreken met voegspatel en proper gemaakt met borstel.
Het is prachtig geworden...nu staat het zoals ik wou..
Binnenkant aan de schouwingang afgekit met vuurvaste stoofmastiek...wordt keihard bij stoken en kan 1500°C verdragen...
Binnen 14 dagen wordt de koepel geschilderd.
Morgen komt de schouwbuis er terug in samen met de rotswol en wordt deze rondom mooi dichtgemetseld.
Nadien (tegen eind dit jaar ) wordt de beton onderaan volledig bezet met steenstrips en mooi opgevoegd met wit voegsel.
Morgen volgen de fotos...
20141117_182142.jpg
20141117_182154.jpg
20141117_205422.jpg
https://youtu.be/7x95WL6Q350
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

En dan nu een klein VERS-lag.....

De eerste echte bak zit erop... 3witte en 3 bruine broden en 30 pistolets...
Zeker geslaagd en heel lekker...

Hier een klein filmke

https://youtu.be/2czjsFrQuJM


Hier de recepten

Bruin brood

500gr volkorenmeel
6gr droge gist
10 gr boter of margarine
1eetlepel suiker
2eetlepels zout
350ml melk



Wit brood

500gr surfina bloem aveve
8 gr droge gist
300ml water op kamertemp
15gr boter
8 gr zout



Mengen .....10 min met machine of 20 min met hand
afdekken... 40 min rijzen
kneden 1a 2 min
vorm geven

Rijzen ongeveer 40 min...volume verdubbelt ongeveer

Bakken op 225 graden 30 min maar in de oven gaat het iets sneller daar ik rond de 240 graden zat.

Nu gebruiken we enkel nog verse gist. 100 x beter !!!!
Last edited by Tom666 on Sat Nov 28, 2015 2:06 am, edited 1 time in total.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

Voila sé

Vandaag uiteindelijk de ovenvoet kunnen schilderen en de stokkeerruimte vullen met hout;
Rondom heb ik 3 grote zakken boomschors gekapt...ik ben nu heel erg tevreden over het resultaat zowel qua uitzicht als werking.
20141126_164412.jpg
20141126_164440.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tom666
Posts: 120
Joined: Sat Nov 14, 2015 11:24 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Tom666 »

En dit was mijn verslag...oef....
Bobo
Posts: 313
Joined: Thu Oct 15, 2015 7:49 pm

Re: Mijn zelfbouw broodoven.

Post by Bobo »

Ik ben echt enorm onder de indruk. Fenomenaal.
www.greatoakdumpstore.nl
Kogelwerende vesten, (kruis)bogen, messen en meer.

Beter 1 vogel in de pan dan 10 in de lucht.
Post Reply