microfarming is op kleine schaal een boerderij runnen met bijvoorbeeld kippen, konijnen, keer een verdwaald geitje of schaap etc
Dit is verder kennis die ik recentelijk heb opgedaan en verder geen ervaring mee heb maar wel op korte termijn mee wil beginnen.
Volgensmij is het houden en fokken van konijnen eigenlijk het makkelijkst, ze fokken als konijnen en wat voer betreft zijn ze relatief makkelijk.
tevens is de mest direct geschikt voor de moestuin zonder dat dit een aantal jaar moet liggen voor deze te gebruiken is.
Konijnen worden op grote schaal voor niets aangeboden op marktplaats en als je deze dieren een goed huisje kan bieden zie ik geen bezwaren om deze dieren in te zetten voor de fok, veelal krijg je er nog een gratis hok bij

In principe is het het slimst om met 1 voedster en 1 ram te starten en later uitbereiden indien er behoefte aan is, je moet namelijk niet vergeten om de jongen te scheiden van geslacht als ze een aantal weken oud zijn en bij de moeder weg kunnen anders loopt het heel snel heel erg uit de hand

je zult dus tevens voldoende hokken moeten hebben om dit te kunnen bewerkstelligen anders word het heel veel konijn eten.
Naast vlees komt er ook bont van een konijn af en in mijn ogen behoor je dit ook te gebruiken voor mutsen, handschoenen etc
Kippen lijken mij in een woonwijk niet super geschikt, het kan wel maar je hebt toch wat meer geluidsoverlast dan dat je eigenlijk wilt.
wshtf is het geluid ook net zo goed een etensbel en dat trekt verkeerde mensen aan.
hoop dat dit topic vol met handige tips over het houden van kleine dieren voor vlees en andere producten komt te staan.