vandaag even naar de tuin geweest om de schade te bekijken...
er is niets verzopen dus het valt heel erg mee dacht ik.
Maar helaas zijn de slakken door het natte weer wel stevig aan de slag gegaan.
er is ook het een en ander door alle nattigheid in elkaar gezakt. ff opbinden dus.
er zitten ook maar weinig peren, pruimen en kersen aan de boompjes. waarschijnlijk er ook afgeregend en gewaaid.
maar dat kan ook eerder gebeurd zijn.
mijn uien hebben er nog nooit zo mooi bijgestaan. die vinden al die nattigheid prima dus
aan de andere kant, ze staan dit jaar wel op het meest verhoogde bed op de tuin dus ze hebben de beste drainering...
m'n jostabes groeit uit z'n voegen. na de oogst maar flink terugsnoeien.
mijn kruisbessen staan op ongeveer dezelfde plek maar zijn er nog niet goed gesetteld. de kruisbesjes zijn klein en er is een struikje die het waarschijnlijk niet gaat redden.
morgenochtend ga ik gewapend met de schimmelspuit bezig want die schimmels liggen met die natte broeierigheid natuurlijk flink op de loer!
ik ga ook nog wat as tussen de aardappels, wortels en bietjes gooien. goed voor de wortel/knolvorming.
de prei en kool krijgen nog wat extra koemestkorrels. dat zijn de ergste vreetzakken op de tuin...
en speciaal voor de bosbessen; hortensia voeding. voor de ontwikkeling van de bessen. raar maar waar, dat werkt fantastisch!
voor de winter krijgen ze trouwens wilgenblad en houtsnippers en voor de lente compost, as en wat koemestkorrels.
de eerste winterprei is klaar om uitgeplant te worden. ik heb alleen geen plaats meer...
ik heb één bed van 8 meter niet in gebruik omdat daar mijn oude tunnelkas staat. die wil ik verbouwen. misschien toch maar snel ergens anders neerzetten...maar waar?
thuis nog maar wat nieuwe andijvie, ijsbergsla en wat kruiden zoals dille en basilicum zaaien. dat blijft altijd doorgaan.
ook wil ik nog wat bloemkool voor de winterteelt proberen. heb ik nog nooit gedaan maar al doende leert men toch?
in de serre kas hadden enkele planten last van een warmte-flauwte. dan gaan de planten slap hangen terwijl ze toch genoeg water hebben.
het gebeurt vaker als de temperatuur nogal fluctueert zoals gisteren en vandaag.
snel de deur en raam open gezet. als het niet snel bijtrekt dan leg ik een laken over de serre heen.
vanavond ga ik al mijn zaden sorteren. alles wat oud is gaat samen in een zak. daar maak ik volgende lente zaad ballen van.
ik gebruik daar dikke slootdrek voor, dat plakt lekker samen.
en dan gooi ik ze in het bos, aan slootkanten etc.