Eén van deze gaat naar een pro-Chef die ik ken, en die geen ervaring heeft met het bestellen van messen uit het buitenland.

Zoals vaak bij Japanse messen moeten de fabriekssnedes enigszins worden bijgewerkt om ze echt scherp te krijgen, en deze Kohetsu's waren geen uitzondering.
De ene was net scherp genoeg om een A4-tje te snijden, en de andere kon met tegenzin een paar haren van mijn hand rug scheren, en beiden hadden ook een paar kleine braamresten bij de punt.
Nu hebben zowel ik als de nieuwe eigenaar nog geen enkele ervaring met HAP40 staal, dus het zal een beetje een leerproces worden om de snede te finetunen tot wat het beste en langste voor hem werkt.

Voor de eerste slijpbeurt heb ik ervoor gekozen om de fabriekshoek van de snede van 17,5 tot 20 graden inclusief (!) intact te laten en de bestaande smalle V-snede opnieuw te slijpen met 3 micron diamantpasta op een Paper Wheel.
Met zo'n kleine snijhoek zorgt dit voor een uiterst klein, maar toch net zichtbaar braampje, en om te ontbramen gebruik ik een tweede Paper Wheel voorzien van 1,0 micron diamantpasta (ongeveer korrel 14.000)
Met het blote oog lijkt het alsof er niets aan het mes is gedaan, maar de nieuwe snede kan een borsthaar schillen richting de haarpunt (zgn "reverse hairwhittling) alsook een stuk keukenpapier slicen.
Nu moeten we erachter komen of de nieuwe eigenaar hiermee kan werken, en wat vooral belangrijk is; hoe lang precies voordat de snede opnieuw geslepen moet worden.
Ik denk dat hij uiteindelijk zal gaan voor een iets minder verfijnde snede, maar we zullen het wel zien.

Specificaties:
Totale lengte: 29,5 cm
Lemmetlengte: 18,0 cm
Nuttige snijkantlengte: 17,4 cm
Lemmetdikte: max. 2,06 mm
Staal: Gelamineerd HAP40
Hardheid: 65 HRC
Fabrieksslijphoek: tussen 17,5 en 20 graden inclusief (gemeten met Tormek WM200 Angle Master)
Materiaal handgreep: Pakkahout
Gewicht: 170 gram