Kohetsu HAP40 Santoku

Alles wat uitrusting betreft kan hier besproken worden, zowel kledij, winterbanden, gereedschap enz...
Post Reply
kwakster
Been thanked: 98 times

Kohetsu HAP40 Santoku

Post by kwakster »

Gisteren ontving ik twee van deze Kohetsu HAP40 Santoku's van Chefknivestogo.com, een betrouwbare Amerikaanse dealer voor keukenmessen.
Eén van deze gaat naar een pro-Chef die ik ken, en die geen ervaring heeft met het bestellen van messen uit het buitenland.

Image
Image
Image

Zoals vaak bij Japanse messen moeten de fabriekssnedes enigszins worden bijgewerkt om ze echt scherp te krijgen, en deze Kohetsu's waren geen uitzondering.
De ene was net scherp genoeg om een A4-tje te snijden, en de andere kon met tegenzin een paar haren van mijn hand rug scheren, en beiden hadden ook een paar kleine braamresten bij de punt.
Nu hebben zowel ik als de nieuwe eigenaar nog geen enkele ervaring met HAP40 staal, dus het zal een beetje een leerproces worden om de snede te finetunen tot wat het beste en langste voor hem werkt.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Voor de eerste slijpbeurt heb ik ervoor gekozen om de fabriekshoek van de snede van 17,5 tot 20 graden inclusief (!) intact te laten en de bestaande smalle V-snede opnieuw te slijpen met 3 micron diamantpasta op een Paper Wheel.
Met zo'n kleine snijhoek zorgt dit voor een uiterst klein, maar toch net zichtbaar braampje, en om te ontbramen gebruik ik een tweede Paper Wheel voorzien van 1,0 micron diamantpasta (ongeveer korrel 14.000)
Met het blote oog lijkt het alsof er niets aan het mes is gedaan, maar de nieuwe snede kan een borsthaar schillen richting de haarpunt (zgn "reverse hairwhittling) alsook een stuk keukenpapier slicen.
Nu moeten we erachter komen of de nieuwe eigenaar hiermee kan werken, en wat vooral belangrijk is; hoe lang precies voordat de snede opnieuw geslepen moet worden.
Ik denk dat hij uiteindelijk zal gaan voor een iets minder verfijnde snede, maar we zullen het wel zien.

Image

Specificaties:

Totale lengte: 29,5 cm
Lemmetlengte: 18,0 cm
Nuttige snijkantlengte: 17,4 cm
Lemmetdikte: max. 2,06 mm
Staal: Gelamineerd HAP40
Hardheid: 65 HRC
Fabrieksslijphoek: tussen 17,5 en 20 graden inclusief (gemeten met Tormek WM200 Angle Master)
Materiaal handgreep: Pakkahout
Gewicht: 170 gram
Echte vrijheid wordt altijd genomen, nooit gegeven.
kwakster

Re: Kohetsu HAP40 Santoku

Post by kwakster »

Zo kreeg ik het mes terug van de Chef na ongeveer een maand gebruik in zijn commerciële keuken, en pas nadat hij er verschillende ambachtelijke Italiaanse broden met keiharde korsten mee had gesneden, wat natuurlijk de zeer harde en zeer dunne snede beschadigde.
Er zaten zowel chipjes als rolletjes in de snede, maar slechts één chipje kwam een haartje voorbij de gepolijste snedes (welke een mooie blauwachtige patina begonnen te ontwikkelen).
De onbeschadigde delen van de snede konden echter nog steeds redelijk goed het haar op mijn handrug op huidniveau scheren.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

De snede werd met uit de vrije hand hersteld met behulp van mijn Tormek T7 natslijpmachine voorzien van een SB-250 silicium carbide slijpsteen, vervolgens verfijnd met een Paper Wheel gecoat met 3,0 micron diamantpasta en tenslotte ontbraamd met een tweede Paper Wheel gecoat met 1,0 micron diamantverbinding.
De nieuwe snede meet nu een bijna exacte 20 graden inclusief (10 graden per kant)

Volgens de Chef is deze Kohetsu HAP40 het beste mes dat hij ooit heeft gehad, en vanaf nu zal hij er geen brood met steenharde korsten meer mee snijden.
Hij is ook van plan om een ​​mooie Hinoki snijplank te kopen.
Hinoki is Japans cypressenhout, zeer licht van gewicht, sterk snedesparend en tevens van nature antibacterieel
Peerke
Has thanked: 39 times
Been thanked: 161 times

Post by Peerke »

Staalsoort en hardheid please !

Hetzelfde heb ik ook al eens ervaren met mijn Eden VG10 classic damast messen. Reden temeer om ze goed te slijpen en voor gebruik nog heel even te stroppen.
Lies live on, and the truth is the victim.
kwakster

Post by kwakster »

Staalsoort en hardheid staan reeds vermeld onderaan post #1
kwakster

Post by kwakster »

Staalsoort en hardheid staan reeds vermeld onderaan bij de specificaties in post #1
kwakster

Post by kwakster »

De fabriekssnede van deze tweede Kohetsu HAP40 santoku kon net een paar armhaartjes op huidniveau afscheren, dus ik heb deze opnieuw "geslepen" met 3,0 micron diamantpasta op een Paper Wheel, en vervolgens de extreem fijne braam verwijderd met 1,0 micron diamantpasta op een tweede Paper Wheel.
E.e.a heb ik tevens gebruikt om de nieuwe snede enigszins te blenden met het staal net boven de snede, waardoor de zgn "schouders" verdwijnen en het mes een nog iets lagere snijweerstand krijgt.
De nieuwe snede meet opnieuw tussen de 17,5 en 20 graden inclusief volgens mijn Tormek WM200.
De eerste foto toont nog steeds enkele van de diepere krassen die overblijven van de fabriekssnede, maar deze eindigen ruim boven de apex.

Image
Image

Image
Image
Image
Image

Dit mes werd een tijdje terug verkocht aan een enthousiaste amateur-Chef in Nederland, en deze mailde me kort geleden dat hij, en ik citeer: "lyrisch" is over het mes.
Peerke

Post by Peerke »

Even overheen gelezen en opgezocht. Serieus, 68 HRc ? Damn.
kwakster

Post by kwakster »

HAP40 staal kan weliswaar gehard worden tot zo'n 68 HRC, echter deze Kohetsu messen zijn "slechts" 65 HRC.
Peerke

Post by Peerke »

kwakster wrote: Sat Dec 14, 2024 8:35 pm HAP40 staal kan weliswaar gehard worden tot zo'n 68 HRC, echter deze Kohetsu messen zijn "slechts" 65 HRC.
"slechts" 65 HRc. En ik vond BG-42 met 62-64 HRc al een bitch om met gewone slijpstenen op te poetsen.
kwakster

Post by kwakster »

De hardheid van het staal zelf is niet eens zozeer het probleem, het ligt met name aan de specifieke soorten carbides en de hoeveelheden ervan die in dat staal zitten.
Het HAP40 staal in deze Kohetsu messen is weliswaar ~65 HRC, maar de hardheid van de vanadium carbides in dit staal ligt rond de 83-84 HRC.
Echter met het juiste abrasief (CBN of diamant) kan ook deze staalsoort goed geslepen worden.
SurfEasy
Has thanked: 194 times
Been thanked: 5 times

Post by SurfEasy »

Ik vind het geweldig als messen zo scherp te krijgen zijn, vanaf kindsbeen af slijp in al van alles en nog wat, maar zo glanzen scherp heb ik ze met mijn eenvoudige middelen natuurlijk nooit kunnen krijgen.
Met een slagersaanzet heb ik jaren messen geslepen,
en testte het uit op mijn steeds schaarster worden de arm haar. :D ;)
Mvg,
JenA
JJ&A
J.J
Post Reply